Læs her, hvordan du klæder dig bedst til din vintertræning.

Posted: Nov 19 2015

Christina Krogshede

Vintertræning

En løbetur på en kold, klar vinterdag virker udrensende på de fleste. Alligevel bliver mange af os inden døre, når den kolde årstid for alvor banker på, hvilket er rigtig ærgeligt, for det er kun et spørgsmål om den korrekte beklædning :)

Jeg vil forsøge at give lidt gode råd til hvordan man kan holde varmen på de kolde løbeture i dette indlæg.

Når mørket breder sig tidligere og tidligere på eftermiddagen, luften bliver koldere og vejene plørede, kan det være svært at finde motivationen til at løbetræne. En ting du kan gøre for at øge din motivation til vinterløb, er at sikre dig det korrekte udstyr. Det er meget vigtigt at have tøj på, som kan holde dig tør og varm uanset vejret.

Det kan være ubehageligt at løbe om vinteren, hvis man fryser. Eller hvis man sveder, og tøjet ikke kan transportere sveden væk fra kroppen - og du derfor bliver kold. Tætsiddende, svedtransporterende tøj er derfor et MUST til vinterløb. Løst, vådt og tungt tøj er et no-go, da det vil lede varmen for hurtigt væk fra kroppen, og du vil dermed blive afkølet. Det handler om at kroppen skal være i varmebalance.

For at holde på varmen:

.. er det vigtigt at vælge det rigtige løbetøj som isolerer kroppen. Det betyder at tøjet skal kunne holde på den varme luft, som er rundt om kroppen. Hvis den varme luft konstant stiger til vejrs, skal kroppen hele tiden bruge energi på at varme luft op, for ikke at blive afkølet.

Måden hvorpå man undgå overstående, er ved at klæde sig rigtigt på, hvilket gøres ved at kombinere tøjet i 3-lags modellen. Et vindtæt lag yderst, så vinden ikke blæser direkte ind på huden, og derved afkøler kroppen. En tynd tætsiddende svedtransporterende undertrøje inderst og en tætsiddende trøje udover fx. i uld/polyester.  

Der findes ingen dårlige undskyldninger – kun dårlig påklædning
(og det kan der gøres noget ved).

Hvis du har lyst, kan du læse hele Camillas indlæg på blogen her.

God vintertræning!