7 Gode grunde til at træne udendørs!

Posted: Oct 21 2017

Christina Krogshede

 

 

Intet slår motion ude i den smukke natur her i den farverige efterårssæson!

Har du brug for mere motivation? Her er de vigtigste grunde til, at tage træningen ud i den friske luft.


Du træner i længere tid

Når du er distraheret af omgivelserne omkring dig, er du mindre opmærksom på din indsats, f.eks. Hvor langt du har løbet eller hvor meget dine squats brænder. «Ændring af dine rutiner og opdagelse af ny natur hjælper med, at bekæmpe kedsomhed under din træning», siger Robert Gotlin, direktør for den ortopædiske og sportsrehabilitering ved Beth Israel Medical Center i New York. Du vil blive overrasket over hvor hurtigt tiden flyver afsted, når du ikke er i et fitness center.

Du bruger mere energi og udfordrer flere muskler

Undersøgelser viser, at folk bruger deres ankler mere, når de løber udenfor. De løber fx ned ad bakke, en bevægelse der ikke laves så ofte på et løbebånd. Musklerne aktiveres dermed anderledes end når man løber fladt eller op ad bakke. Udendørs motion har også tendens til, at være mere kraftfuld end indendørs versionen. Undersøgelser viser, at der bruges mindre energi ved løb på løbebånd end ved løb udenfor. Der bruges mindre energi til, at dække samme afstand end dem der løber udenfor bla. pga. manglende vindmodstand og ændringer i terræn.


Du sparer penge

Medlemskaber i fitnesscentre er ikke billige. De kan dræne din bankkonto - som kan føles som pege ud af vinduet, hvis du har tendens til ikke at dukke op. En mindre investering i et hjemmegym kan også være spild af penge for nogle. Brug bymiljøet eller naturen når du skal træne, det vil helt sikkert være med til, at skære dine fitness regninger ned!

Du vil føle dig lykkeligere og mindre stresset


Træning udendørs er som at tage naturens eget antidepressive middel. Ifølge en rapport, offentliggjort i Miljøvidenskab og Teknologi, skaber udendørs motion en større følelse af mere energi og positiv tænkning end motion indenfor. Desuden føler 71 procent af befolkningen sig mindre stresset efter 30 minutters gang i parken, mens 72 procent af de mennesker, der går sig en tur indendørs, faktisk føler sig mere stressede.


Du vil bekæmpe bakterier
 
Fitness centre er ikke ligefrem de reneste steder på jorden. Faktisk har nogle undersøgelser vist, at fitnesscentre er yngleområder for bakterier og bakterier, der kan forårsage MRSA og andre sygdomme og infektioner, herunder ringorm og mange andre. Ifølge Miljøstyrelsen er indendørs luft også mere forurenet end udendørs luft. Så tag din træning udendørs, hvor du kan trække vejret i frisk luft og dermed undgå de ubehagelige bakterier, der lurer rundt i centrene.

Du vil tænke mere klart

At træne udendørs kan gøre dig klogere. I løbet af dagen har vi ofte en million ting, der behøver vores opmærksomhed. Fokus på en enkelt opgave kan være svært. Men at bruge tid i naturen gør det muligt for vores sind at vandre. Dette giver den kognitive del af vores hjerne en pause, så vi kan fokusere bedre når vi skal. «Nærhed til naturen øger vort velbefindende - det har en immuniserende virkning ved, at beskytte os mod fremtidige belastninger og hjælpe os med, at koncentrere og tænke mere klart«, siger Jo Barton, Ph.D., hovedforfatteren af ​​et studie fra 2011, der analyserede mental sundhed af 53 personer, der var involverede i indendørs eller udendørs aktiviteter i seks uger.

Du kan træne når det passer dig

Når du træner udenfor, er du ikke begrænset af holdplaner, transport eller trafik. Bare hop i dine sneakers og træd ud i det fri!